S čím podnikat?

S čím podnikat?

aneb

Co je produktem snů pro každého podnikatele?

Jaký je ten nejlepší produkt, který se dá prodávat? Emoce a vesmírné myšlenky stranou.
Tady to vezmeme čistě technicky.

10 let dělám e-shop. A tak o problematice zasílání, balení, expedování a výrobě produktů něco vím. A na co jsem přišel? Že jsem vděčný za to, že dělám, s čím dělám. A i když je to občas opruz a pro některé zákazníky, respektive jejich e-maily by mělo být na klávesnici tlačítko „odstřelit“, jsem na tom ještě docela v pohodě. Je to již dekáda, co provozuji prodejní web s akustickou pěnou. Předtím jsem dělal malého podnikavce se vším, co mi přišlo pod ruku. Oblečení/elektronika. Pokud bych si měl znova vybrat produkt, na který zaměřím svou pozornost, tedy svůj byznys, a bude umístěn na mém prodejním webu, pak, když to vezmu čistě prakticky, měl by splňovat těchto pět kritérií:

1. Nedá“ se na něm moc co pokazit a reklamovat.
2. Snadno se expeduje a nenáročně skladuje.
3. Dají se vymyslet a dělat up sell/cross sell.
4. K solidnímu zisku stačí pár prodaných kusů.
5. Spotřebovává se nebo potřebuje občasný upgrate update.
6. Pomáhá/inspiruje a je originální.

Tak si to trošku rozebereme:

1. „Nedá“ se na něm moc co pokazit a reklamovat:

Osobně bych se nepouštěl do prodeje elektroniky. Hlavně té drobné či levnější.
Také oblečení, boty a podobně. Pokud e-shop s tímto typem zboží bude opravdu prodávat ve velkém a bude úspěšný, je potřeba se připravit na desítky telefonátů a
e-mailů, že něco nefunguje, že je něco pokažené, vadné, zmetkovité, malé, velké, špatně ušité atd… V elektronice se dnes člověk nemůže na nic spolehnout a je tam vysoká kazivost, zmetkovitost + nevědomost uživatele o správném zacházení.
U oblečení je to zase velikost, střih, kvalita šití, látka a že XL není jako XL.
„Problémových“ výrobků existuje jistě více druhů. Elektronika a oblečení je to první co mne napadlo…
Jasně. Pokud vezmeme gigant jako je Alza, těm to může být jedno. Ti mají celé oddělení stovek zaměstnanců, kteří nemají nic jiného na starosti než řešit reklamace. Přijímat zpátky vrácené zásilky, ověřit reklamaci, odkomunikovat vše se zákazníkem, s dodavatelem, s výrobcem a pak případně znova zabalit nový výrobek a zase poslat anebo vystavit opravný doklad a poslat platbu na zpět. Je kolem toho dost procesingu!
Pro menší partičku nadšených začínajících podnikatelů, nedej bože, pokud má někdo úspěšný e-shop a dělá jej z obýváku, bez většího týmu, tyhle reklamace, ať už oprávněné, nebo způsobené neznalostí věci zákazníka, mohou brát dost času i energie, kterou může provozovatel webu i jeho parťáci vložit do něčeho hodnotnějšího.

Nemyslím to tak, že se to nedá zvládnout. Je XY startupů a úspěšných malých e-shopů, které v oblečení či elektronice dělají zajímavé obraty v pár lidech a nějak jim to jde. Spíš je to jen má úvaha nad tím, co tyhle e-shopy musejí denodenně zažívat, a zda neexistuje příjemnější způsob podnikání než denně řešit reklamace, které se musejí vyřešit ideálně ihned, a do toho zvládat jiné povinnosti spojené s řízením e-shopu. Pokud někdo oblečením či elektronikou žije a je ochoten podstupovat tuto zásadní nevýhodu u těchto výrobků, pak se to jistě dá zvládnout. Nadšení pro věc tyto záležitosti třeba převáží.

2. Snadno se expeduje a nenáročně skladuje:

To je zrovna to, co u mého produktu akustické pěny určitě nesplňuji. Komplikuje nám to někdy každodenní chod firmy a také docela narušuje motivaci k expandování do světa. Není nic horšího, než posílat obří ale přitom lehké balíky. Pokud má náš standardní balíček objem 1 m2 ale váží jen 10 kg, tím dopravce moc nenadchneme. Za objem vždy zaplatíme více než za gramáž. Dopravce místo našich tří balíků může naložit 100 menších balíků. A to je samozřejmě lepší byznys pro něj. Navíc v případě menších balíků existuje na tuto přepravu více pohodových firem, z kterých si můžeme vybrat. UPS, GLS, PPL, GLS, GEIS. Velké zásilky řeší zejména Toptrans, PPL sprint a pár menších soukromých dopravců. S objemnými balíky je více trablů se skladováním a více práce balením/přebalováním zásilek. Díky těmto transportním zádrhelům při dodávkách zboží na sklad i při expedování se těžko zabezpečuje, že máme vše skladem nebo že se dá vše expedovat obratem. Kdybychom prodávali třeba sluneční brýle nebo hodinky, asi by byl byznys jednodušší a mohli bychom dávno posílat balíčky po celé Evropě.

Už máte nápady na nějaké zboží, které se snadno expeduje, skladuje a nedá se na něm nic moc pokazit? Mě napadají třeba menší umělecké předměty, knihy a co vás?

3. Dají se vymyslet a dělat up sell/cross sell:

Je to jednoduchá metoda, jak prodávat více ne vašem webu či e-shopu.
Co to znamená… Vysvětlím opět u naší akustické pěny. Někdo si koupí 10 m2 akustické pěny. Pak bádá, čím se to lepí a kde se lepidlo dá koupit… Proč mu to lepidlo nenabídnout u nás? + Dát přidanou hodnotu – tutoriál/videonávod „jak lepit akustickou pěnu“. Zákazník zaplatí jedno poštovné, nemusí shánět lepidlo jinde a ví, jak se s ním pracuje… I když ho máme o 10 Kč dražší než jinde, v 80 % objednávek si lidé dokupují lepidlo u nás. Těch příkladů cross sellingu je hodně. Nechci zde tahat příklady jako vysavač + sáčky do něj, protože to je už víceméně věc, s kterou se počítá a měla by být samozřejmá. Ale třeba, pokud máte web kde se prodávají kolečkové brusle – co tak prodat online kurz pro začátečníky? Nebo klidně živý kurz, kde se začátečník naučí brzdit a obstojně bruslit… Pokud prodáváte oblečení – co tak prodávat speciální kapsle do pračky, při který se dlouho zachová barva vašeho oblečení a bude se lépe žehlit? Příkladů by sem šlo dát tisíce…
Video kde cross selling a upp selling vysvětluji více, je zde.

4. K solidnímu zisku stačí pár prodaných kusů:

Tady je to prosté:
Je lepší odbavit, zabalit a poslat 500 balíčků a mít za to 50.000, nebo je lepší mít tyto peníze za 40 odbavených balíčků? Asi víme, jaká je správná odpověď. Navíc zboží s vyšší marží bývá často luxusnější zboží a má tedy kvalitnější cílovou skupinu, která ví, co chce, nespekuluje s cenami a vracejí se. Také je zde minimum balíků, které se vám vrátí jako nepřevzaté nebo špatně objednané. Samozřejmě se tady bavíme hlavně o případu, kdy ty balíky musejí fyzicky projít nám pod rukama nebo našich kolegů. Máme s nimi tedy práci. Pokud se expeduje bez naší práce čili balíky už nakupujeme hotové anebo se posílají rovnou někde ze skladu, pak nás tohle zrovna netrápí.  Tohle nám u malých, snadných balíčků může zabezpečit služba s názvem Fulfillment.

5. Spotřebovává se nebo potřebuje občasný upgrate update:

Příklad může zde být třeba filtr do bazénu. On se prostě musí jednou za čas vyměnit. Nebo ty sáčky do vysavače. Jak jednou chytnete zákazníka, je ideál z něj udělat pravidelného zákazníka. U online služeb je to například členství nebo aplikace na jeden rok. Každý rok se musí obnovovat licence/členství.

6. O šestém bodu „pomáhá/inspiruje a je originální“ patrně není potřeba
se rozepisovat.

Napadl vás výrobek, typ zboží, který splňuje všech 6 vlastností a je tedy naprosto dokonalý produkt na byznys?? Byznys na služby zde nezmiňuji schválně, to je kategorie sama o sobě. Je to poměrně těžký koncept byznysu, jelikož v něm fyzicky vždy musíte být. Nebo si vyučit své pracovníky. A to je zase práce s lidmi.

Zboží (kterým má smysl se byznysově zabývat) s těmito šesti atributy existuje tak vzácně,
že mě v tuto chvíli ani nic moc nenapadá. Pokud vás ano, klidně napište do komentáře.

Existuje však koncept podnikání, který to může všechno splňovat. Pro mnohé je to velmi abstraktní koncept. Jedná se o infopodnikání. Po deseti letech práce s fyzickými produkty a provozu e-shopu jsem velkým milovníkem tohoto konceptu podnikání. Proč? Protože to splňuje všech šest bodů + můžete tento byznys dělat ze svého obýváku anebo třeba doslova z pláže. Když se vaše myšlenky, jak něco zlepšit nebo zjednodušit, skrze videa či e-book, dostanou ke správným lidem, mění to životy!

Prodáváte a šíříte know how, které nosíte v hlavě. Pokud je pro vás abstraktní a neuvěřitelné, že by si někdo kupoval online kurzy, e-booky, návody, členské sekce atd., mohu vám dát seznam minimálně desíti lidí, kteří to dělají dlouhodobě a na různých úrovních úspěšně. A témata jsou nevyčerpatelná…

Nic neexpedujete a neskladujete. Vše máte ve formě videí a textů někde na cloudu!!
Pokud máte svůj e-book také v tištěné podobě, tak jedině tohle. Ale poslat knížku není až takový problém a můžete to snadno na kohokoli delegovat nebo se prostě jednou za týden projdete na poštu s batohem plných knih… Knihy se dají skladovat doma v šuplíku a je velmi malá pravděpodobnost, že bude někdo reklamovat třeba rozbitou knihu😊.

Hlavní gro tohoto byznysu jsou věci elektronické, tedy online verze, které pomáhají, zjednodušují život a inspirují. Když vytvoříte videolekce nebo e-book, věnujete tomu nějaký čas. To je vaše investice. Čas. Ale pak, za prodej každého kusu je to čistý zisk. Jsou to vaše myšlenky, co zákazník chce. Váš nákup v penězích = NULA. Takže i když bude zisk na e-booku třeba nižší, nevadí to. Je jedno, že se prodá 100 e-booků za týden a na každém je čistý zisk (po odečtení nákladů na kampaň) „jen 200 Kč“ – jelikož se e-book pošle v odkaze po zaplacení na e-mail a to se samozřejmě dá automatizovat. Nemusíte u toho být.

Infopodnikání je byznys, který tedy nejen že splňuje všech 6 bodů, ale navíc dává absolutní svobodu. Samozřejmě neříkám, že to je pro každého. Člověk se nesmí bát jít takzvaně s kůží na trh a chce to už nějaké zkušenosti v tématu, které si vyberete jako předmět vašeho infopodnikání. Je třeba umět psát, natáčet videa a vědět něco málo o online marketingu.
Nicméně, to se dá naučit. Techniky podnikání se dají navíc skvěle napojit na jakýkoli e-shop nebo web poskytující služby či realizace. Sám mám na e-shopu s akustickou pěnou (www.akusticka-pena.cz) e-book, kde zákazník zjistí, jakou akustickou pěnu správně vybrat a jak se s ní pracuje. Což mě jednak zjednoduší život, protože nejsem tolik zatěžován „zbytečnými“ dotazy a také zákazník dostane hodnotný obsah zdarma a tímto se odlišíme od konkurence. Těch technik je více a je to téma tak jednu knihu. Pokud se o možnostech vylepšení svého byznysu chcete dozvědět více nebo vás zaujal způsob byznysu zvaný infopodníkání, pak byste si měli přečíst knihu „Můj první byznys“ Jejíž jsem autorem. Knihu a všechno o ní najdete zde.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů