Jak získat peníze na svůj projekt

S počátkem podnikání je spojené možná dnes už trochu klišé „počáteční kapitál“💶.

Ano. Určitě jsou byznys modely, kde je počáteční, nebo chcete-li rizikový kapitál, potřeba.

Obzvláště u startupů, kde se musí nejprve něco vytvořit. Třeba aplikace nebo X prototypů výrobků, než se spustí prodej jednoho dokonalého.

Jsou však příběhy startů, dnes skvělých úspěšných byznysů, kde stačil jen nápad, odhodlání a co se týče peněz, obešlo se to bez větší investice. To je také můj osobní případ.
Od počátku podnikání funguji na principu „nejprve prodej, pak nakup“. Až časem jsem se odhodlal ke skladovým zásobám, kde mi leží peníze/investice.

Nicméně, když se nějaký obnos do začátku musí sehnat, jsou na to klasické cesty – tedy banka nebo nalezení investora/sponzora. Ale pokud má nápad, ať už se bavíme o neziskovém projektu či podnikatelském záměru, hloubku, příběh a správnou náturu, jde to i jinak. Motivace, proč to řešit jinak než bankou, je nejspíše jasná.

Investoři… sám jsem nedávno stál před rozhodnutím, zda můj nový projekt, který v tuto chvíli čítá z mé kapsy bezmála 400.000 Kč, budu sponzorovat z vlastní, či sponzorské peněženky. ANO – kdyby to bylo ze sponzorské, projekt už by mohl být nejspíše hotov. Prostě by se do toho vrazilo pár mega, nakoupili by se lidi a má aplikace by byla třeba už rok hotová. Ale za jakou cenu? Obrovské riziko zde vidím v tom, že můj nápad, můj sen, mou vizi, by po sléze do svých spárů polapili oni investoři. Jsou stovky příběhů, kdy tvůrce firmy vyšachovali z jeho byznysu sami akcionáři, prezident firmy a většinový finanční podílníci, tedy investoři. Když se nápad rozjede, z těchto příběhů mi připadá, že prapůvodní nápad a vložené srdce do něj od původního tvůrce už pak nikoho nezajímá. Roli hrají peníze a kolik kdo dal. Jasně, vyšachování z firmy je asi extrémní scénář, ale už jen myšlenka toho, že má někdo tu moc mi do toho zasahovat a kecat, se mně osobně nelíbí. Takže investory já osobně nevyužívám a zatím si svou webovou aplikaci, která snad brzy spatří světlo světa, sponzoruji sám. Pokud je to možné, využívám low-cost služeb kamarádů z oboru a nadšených zainteresovaných osob, které mi dodávají služby „zdarma“.

Banka ne, investoři také ne. Co dál?? 👀
Naštěstí žijeme v době, kdy jsou úžasné možnosti. V době, kdy svou vizi můžete vykřičet do světa a dostat finanční příspěvky nadšených fanoušků vašeho projektu. A funguje to skvěle. Že nejsou peníze ?? Že nejsou lidi štědří a nikdo vám dneska nic zadarmo nedá??? Ale prosím vás… Podívejte se na kickstarter. Anebo možná ještě lépe na českou odnož startovač a hit hit.

Povídání konkrétně o startovači můžete vidět ve videu, kde dělám rozhovor s Karlem Froslerem, který na startovači vybral bezmála 70.000 Kč. Ty mu dobrovolně na jeho záměr poslali nadšení spolu-souznitelé jeho myšlenky. A schválně jsem si vybral jeho příklad. Víte proč? Vybral sice „jen“ necelých 70 tisíc Kč, ALE na věc, u které by Vás možná v životě ani nenapadlo, že někdo může takové peníze dostat. Právě proto. Je to skvělá demonstrace toho, jak tyhle věci fungují, když do toho dáte kus srdce, energie a myslíte to vážně. Karel se rozhodoval, zda jít do hithit nebo startovače. V rozhovoru se ho ptám na rozdíly a proč nakonec zvolil to, co zvolil. Jaká byla jeho strategie, na co vybíral a jak to dopadlo, to vše se dozvíte ve videu:

Jsem vždy rád za tyto příběhy. Lámou mentální bloky, že lidé nemají peníze nebo že nejsou ochotni je dát na nevšední projekt. Peníze jsou. Je obrovský počet lidí, kteří je mají, a jsou lidé, kteří Vám je při správné prezentaci jsou ochotni svěřit.
Pokud se Vám příspěvek líbí, můžete jej sdílet. Dejte odběr na youtube kanálu a přidejte se do skupiny „podnikání 21.století“ ať Vám podobné věci neuniknou. 😊

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů