Jak vytvořit prezentační a prodejní web

Jak vytvořit prezentační a prodejní web

V tomto článku se dozvíte:

☑️ Jak a v čem vytvořit jednoduchý i strukturovanější web nebo e-shop
svépomocí bez znalosti kódu html, php a bez zkušeností ve WordPressu.

☑️ Jak dnes přemýšlet při tvorbě webu a na co si dát pozor?

☑️ Jaké aplikace nám zabezpečí platební formuláře pro prodeje, příjmy plateb,
tvorbu faktur a správu i automatizaci emailů a sdělení?

1. Stavba webu. Jaké jsou možnosti, kolik stojí a co to obnáší?

Ať už se chystáte vytvořit svůj osobní web, prodejní web s prezentací jednoho či více produktů s nějakou kampaní, nebo dokonce e-shop, pak máte prakticky 2 možnosti, jak na to:

A) Možnost: Udělat si web sám

Nejrozšířenější redakční systém pro tvorbu webových stránek je WordPress.
Dělají se v něm jednoduché prezentační weby, ale znám také e-shopy, které na něm běží.

Říká se, že tvorba webu v klasickém WordPress rozhraní je snadná a zvládne to každý.
Je to pravda? https://wordpress.com/

No… Zkoušel jsem to. Myslím si, že jsem počítačově docela zdatný, ale když s Wordpressem nemáte žádnou zkušenost, je to hrozná maturita a jsou to muka. Práce jde pomalu a když potřebujete mít web hotový za nějaký čas, je to frustrující. Neříkám, že se to nedá naučit.
Ale otázka je – máte chuť a čas se to učit? Téměř vše se tam řeší vyloženě v kódech a základní uživatelské rozhraní není kdoví jak přátelské k nováčkům. Je to zkrátka nástroj pro profesionály…

Pokud máte času na zbyt na studování WordPressu, na zkoušení, na koukání videí, četbu návodů a vypisování si s podporou, pak OK. Není na škodu se WordPress naučit. Pokud se tím třeba chcete živit nebo to zařadit do portfolia vašich služeb.

Avšak pro neználky WordPressu není tak user-friendly, jak se říká. Existuje pár šablon, kde té práce v kódu je méně a snaží se být intuitivní, ale pořád je tam dost věcí, co se musí řešit složitě a je to dost omezující. Píši zde své osobní pocity. Určitě si WordPress prozkoumejte. Koneckonců je dostupný všem a existuje na něj spousta pluginů. To je jeho největší přednost. Kdybych se mohl vrátit do studentských let – naučil bych se jej.

Záchrana ve formě webových aplikací

Naštěstí existují další možnosti, díky kterým uděláte plně funkční, profesionálně vyhlížející web, ale v uživatelsky přívětivém prostředí, bez znalosti WordPressu, programování a složitostí kolem. Slouží k tomu webové aplikace, kde jsou již nachystané šablony a je to vesměs intuitivní skládačka. Ano předchystané šablony jsou i v klasickém WordPressu. Ale když chcete šablonu upravit tam, přidat třeba formulář, nebo člensku sekci a podobné záležitosti, není to zdaleka tak intuitivní a jednoduché, jako ve skládacích webových aplikacích. Ostatně si to můžete vyzkoušet sami ?.Nejznámější pro tvorbu prezentačních webů je Webnode a Mioweb. Případně přímo na e-shopy se soustředí webová aplikace Shoptet.

Je třeba počítat s tím, že bude pár večerů trvat, než se s aplikacemi pro vlastní tvorbu webu sžijete. Ale pak si to zamilujete. Ta možnost a svoboda v tom, že si jakoukoli stránku nové kampaně, nového výrobku či nového nápadu uděláte sami za pár hodin je úžasná.

Já osobně používám aplikaci Mioweb.

Je to webová aplikace v podobě šablonového rozhraní. Celá webová aplikace běží na redakčním systému WordPress, avšak díky šablonovému intuitivnímu rozhraní si vše jednoduše naskládáte. Absolutně nepotřebujete mít znalosti WordPressu jako takového. Nic nekódujete. Případně jen vkládáte (ctrl c/ ctrl v) již hotové kódy, např. nějakých pluginů, do hotového políčka pro tento kód. Přijde mi to skvělé, jelikož nemusíte ovládat WordPress, ale můžete využívat jeho výhody jakožto nejrozšířenějšího systému pro tvorbu webu.

V Miowebu je velké množství stylů i šablon, které jsou předdefinované, ale nemusíte se tím řídit. Barvy tlačítek, písma a jiných komponent, styly, velikosti jednotlivých polí, pořadí, uskupení a zkrátka celý feeling webu máte v rukou vy sami.
Ta omezení, která tam jsou, např. že si nemůžete umístit nějaký obrázek nebo rámeček s textem mimo stanovenou matici, mají svá opodstatnění. Tvůrci této platformy jsou si totiž vědomi nutnosti, aby váš web byl perfektně zobrazovaný a čitelný také na mobilních zařízeních. V tvůrčím procesu se dokonce můžete virtuálně přepínat mezi různými zařízeními, ať vidíte, jak vypadá web na mobilu nebo na tabletu. A to je úžasné…

Je snad pochopitelné, že za tuto úžasnou možnost, která nám zjednoduší život, se platí. Ale jsou to drobné ve srovnání s tím, kdyby vám to stavěl v klasickém WordPressu profesionál. Mioweb začíná na ceně 390 Kč/ měsíčně. To je myslím si velmi milá cena. Můj první osobní web, který jsem si nechal stavět ve WordPressu u profíka, vyšel na 25.000 Kč a musel jsem ho otravovat s každou kravinou…

Pokud budete hledat, najdete možná levnější aplikace. ALE…

Já osobně preferuji Mioweb, jelikož běží právě na Wordpressu, což je nejrozšířenější redakční systém na světě. Dá se v něm stáhnout nespočet pluginů a modulů. To, co není podle vašich představ, vám každý, z toho velkého množství webařů, kteří umějí také ve WordPressu, udělá na míru. A v tom je hlavní výhoda. Mioweb je produkt party z Brna a vše, včetně podpory, mají v češtině. Ostatně vše zjistíte zde: https://www.mioweb.cz/

Alternativy?

Webnode: Je také webová aplikace, kde si velmi intuitivně naskládáte komponenty vašeho webu. Pro úplné laiky a začátečníky, OK. Webnode je i cenově velmi dostupný. Ale pozor – neběží na redakčním systému WordPress. Což by v budoucnu mohlo věci komplikovat, jelikož jak jsme si řekli, Worpress je nejrozšířenější systém a je na něj vymyšleno už snad vše. Což se o Webnode říci nedá. Na nějaké blogové weby, kde nejsou v plánu časem složitější funkce, prodejní kampaně, formuláře, atd. bych se Webnode pro zjednodušení života nebál použít. Ale jinak ne. Webnode je levnější i jednodušší, na což vývojáři sázejí, ale WordPress a aplikace na Wordpressu jsou zkrátka rozšířenější a umí v něm ze světa webařiny „kde kdo“.

E-shop svépomocí?

Shoptet: Hodně rozšířený způsob řešení e-shopů v ČR. A z toho, co jsem viděl i slyšel od provozovatelů, mohu tuto webovou aplikaci jen doporučit. Podívejte se například jak vypadá e-shop od mé známé, která prodává věci na pletení a vyšívání: https://www.katrincola.cz/

Naprostá pohoda. Nepotřebujete programátora, vše si naskládáte sami. Jistěže – fotky produktů, videa a popisy musíte udělat sami… Shoptet se specializuje na e-shopy, takže věci jako je párování plateb, fakturace, prodejní procesy a zmáknuté šablony z prodejního hlediska jsou samozřejmostí. Díky příznivým cenám za využívání Shoptetu je to velmi dostupná varianta i pro začínající podnikatele. Ceny máte přímo zde: https://www.shoptet.cz/cenik/

Stěžejní část u e-shopů i prodejních webů je v podstatě to, co návštěvník stránek nevidí. To znamená vaše administrační rozhraní, kde si řešíte fakturace, statistiky, přidávání zboží, editaci textů, cenovou politiku, logistiku, skladové zásoby, výkazy, automatizaci emailů, atd. atd..

Pokud e-shop řešíte standardní formou, to znamená jsou na něm jediné firemní údaje, jedno číslo účtu, jeden sklad a nejsou tam žádné složitosti kolem nebo věci, které se musí upravit přesně vašim specifickým požadavkům, pak je Shoptet ideálním řešením pro váš e-shop.

Jak to vypadá v Miowebu:

B) Možnost: Zadat to programátorovi a nechat si web udělat totálně na míru

Nechat si postavit web u někoho, kdo se tím zabývá. Většina těch, kteří dělají jednoduché weby používají právě WordPress. Na složitější weby a e-shopy jsou pak potřeba php programátoři a html kodeři. Ale to jsme cenově i složitostí webu někde docela jinde… Pokud si necháte postavit web, jako je třeba www.podniknanimkesvobode.cz u webaře, který dělá ve Wordpresu, připravte si zhruba 30.000 Kč + to, že se budeme muset něco málo naučit, abyste si mohli aspoň sami přidávat články, videa a provádět jednoduché editace.

Navíc při každé kampani, při každém novém produktu, kdy se bude dělat nějaká nová podstránka, nový formulářek, atd. budete nuceni opět oslovit svého „Wordpressáka“. Anebo se budete muset trošku ten WordPress naučit (pokud z nějakého důvodu nepoužijete třeba Mioweb, kde se to dělá snadno…)

Možnost využít služeb WB profesionála, ať web postaví za mne, bych zvolil v případě, že moje požadavky a nároky na funkce přesahují možnosti webové aplikace, ve které bych si normálně postavil web sám a musí se to udělat v klasickém profesionálním WordPress rozhraní, na které jsem krátký.

Pomoc programátora?

Možnost využít služeb vyloženě programátora bych využil tehdy, pokud mé navymýšlené složitosti přesahují možnosti samotného WordPress redakčního systému a musí se použít složitější programový jazyk, např. PHP.

To je případ našeho hlavního prodejního webu www.akusticka-pena.cz. Proč to máme uděláno na míru v PHP kódu? Protože v roce 2009 dobré stavěcí aplikace a redakční systémy pro tvorbu složitějších e-shopů nebyly. Ale i přes to bych neměnil. Za deset let, co je nám programováno vše na míru podle našich požadavků, máme v podstatě jedinečný, šitý na míru, systém, který perfektně sedí tomu, co děláme a jakým způsobem to děláme.

Ku příkladu máme vlastní, složitější algoritmus na výpočet dopravy, který by se někam do Shoptetu nasadil jen těžko. Dále máme v rámci jednoho e-shopu konsolidaci tří firem a máme tedy dosti specifické případy kdy se fakturuje a na jakou firmu. Což je opět něco, s čím bychom třeba u Shoptetu nebo Miowebu úplně nepochodili.

… Cokoli mi nesedí, cokoli chci zjednodušit nebo cokoli není úplně OK třeba z účetního hlediska, všechno si vymýšlíme na míru. To pak vykoná náš programátor… Někdy stačí si zavolat nebo napsat stručné zadání do emailu. U složitějších zásahů se scházíme osobně.
Ale to se bavíme o zásazích programátorských…

Samozřejmě, když si chci změnit třeba obrázek u produktu, popis nebo nahodit článek, atd., máme k tomu kompletně postavený administrační systém, kde tyhle věci snadno zedituji v zákulisí webu. Takže to není tak, že bych ke každé prkotině potřeboval obtěžovat programátora…

To, že máme vlastní webový systém má obrovskou tržní hodnotu. Nejsme závislí na tom, že nás třeba Mioweb nebo Webnode z nějakého důvodu odstřihne, atd…

Nevýhody tohoto způsobu však existují:

Je to nejdražší možná cesta. V člověkohodinách, práci a kódech, které obsahuje frontend a backend, náš web stál minimálně 300.000 Kč. ALE – nebylo to najednou. Vše se vyvíjelo v řadě let. Postupně jsme to dolaďovali a vylepšovali. Investice v prvním roce byla asi 30.000 Kč. „Karle, udělej nám web“.

Druhá nevýhoda:
počkáte si. Programování webu na míru si vezme svůj čas. Kdybych náš web někomu dnes zadal, že jej chci duplikovat tak, jak je teď a s tím co umí jeho administrační rozhraní, to co jsme 10 let postupně dolaďovali, mohl bych čekat klidně
půl roku, než to někdo dodá…

My jsme to naštěstí budovali pomalinku rok po roku, přirozeně podle individuálních představ… Programování webů na míru je úplně jiná liga. Už se to nedělá v redakčních systémech jako je WordPress. Všechno je to poctivá programátořina v PHP s použitím NETTE frameworku. Dále pak grafika se musí nakódovat v HTML. To už je všechno vyšší dívčí. Ale pak prostě máte úplně vlastní systém. A to má dosti velkou hodnotu, třeba při prodeji firmy…

2. Webové aplikace, bez kterých se při stavbě prodejního
webu ve WordPressu neobejdete:

Tvorbou webu jako takového, tedy prezentací textů, obrázků a videí, kterou uvidí návštěvník webu, to nekončí. Pokud se rozhodnete stavět web svépomocí, ať už v Miowebu nebo v surovém redakčním systému WordPress, pak budete muset napojit na váš web několik dalších věcí…

Na webech jsou možnosti registrace do kontaktního formuláře, třeba pro stažení e-booku nebo odběr newsletterů. Tímto se buduje databáze e-mailů. A také se odběratelům odesílají předem vyhotovené emaily automaticky dle nastavení a dle toho u jaké příležitosti vám vyplnili svůj kontakt. Říká se tomu e.mail marketing.

V infopodnikání se často používají také členské sekce, které jsou zpřístupněny jen pro ty, kdo zaplatí. Dále jsou zde možnosti nákupu a plateb přes formuláře, kde proběhne platba, vystaví se faktura a automatickým způsobem se dodá třeba zakoupený online kurz nebo se zpřístupní členská sekce. A tyhle věci se dějí na pozadí nějakého systému, který se musí nastavit, automatizovat a vložit na váš web.

Nyní si řekneme, které to jsou.

Emailová databáze a kontaktní formuláře:

Webové aplikace pro správu, třídění a plnou automatizaci odesílání e-mailů na základě nastavených událostí. Zároveň v této aplikaci vytvoříme snadno plně funkční registrační formulář, který snadno vložíme na náš web. Když se laikovi řekne „sběr emailů“, představí si jeden dlouhý seznam e-mailových kontaktů, které leží někde třeba na Google mailu. Takže v čem je jako ta věda? Na co potřebuji nějakou aplikaci pro e-maily?

Nejlépe si to vysvětlíme na příkladu:

Máte web. Na webu prodáváte kurz. Dále kromě toho máte na webu ve výběru e-booky X a Y zdarma, které si zájemce stáhne vyplněním e-mailu a jména v extra formuláři u e-booku, který si vybere.

Tak.
Kdybychom nedělali absolutně žádný automatizovaný e-mailing, pak můžeme teoreticky fungovat s jednou hromadou e-mailů někde ve schránce, kde budou pomíchané kontakty z volně stažených e-booků X a Y s kontakty těch, kteří si koupili kurz… Ale to pak všechno postrádá smysl. A nedělá se to takhle.

Musíme třídit a zapojit automatizaci.

Protože tomu, kdo si koupí kurz, musí minimálně automaticky přijít faktura. Musí mu přijít údaje pro členskou sekci, za kterou zaplatil. Chceme, aby mu automaticky třeba za týden odešel email, kde se ho zeptáme, jak je spokojen s nákupem a zda něco nepotřebuje. A za další týden máme nastaveno, aby mu odešel další email, kde mu nabídneme nástavbu pro jeho zakoupený kurz. A pak třetí email, kde ho třeba pozveme na webinář. Typy jak vydělat pomocí tzv. Cross-selling a up-selling najdete zde: https://www.podnikanimkesvobode.cz/jak-vydelat-vice/

Samozřejmě u volně stažených e-booků jsou také nastavené automatické emaily, které mají odejít. Ale úplně v jiném znění a duchu, než je u zakoupeného kurzu, že ano. Navíc budou emaily vypadat jinak pro stažený e-book X a jinak pro e-book Y.

A jsme u toho.
Je třeba, aby se e-mailové kontakty automaticky třídily do seznamů a pro každý vyplněný formulář zvlášť (podle toho, k jakému produktu je přiřazen). Pro každý seznam nastavíme jinou e-mailovou automatizaci, nebo-li kampaň. A na tohle už jsou potřeba správné nástroje.

Kde se to dá udělat?

Slouží k tomu Webové aplikace jako jsou Smartemailing, Sendinblue nebo třeba Mailchimp. Těch aplikací je více. Ale s těmito mám osobní zkušenost a jsou velmi známé. Každá z nich má své výhody i nevýhody a každá má jinou cenu. Pokud chcete něco v češtině, pak doporučuji Smartemailing. Akorát si u něj připlatíte…

Osobně používám aplikaci Sendinblue. Je sice v angličtině a nemá tak graficky krásné rozhraní, ale oproti Smartemailingu je levnější (platíte za odeslané emaily, ne za počet kontaktů v databázi) a udělá vám tu samou službu. Navzdory horšímu grafickému provedení je dostatečně intuitivní.

Smartemailing je v češtině, včetně české podpory. Graficky je na jiném levelu. Avšak má jinou cenovou politiku. Bez ohledu na to, kolik reálně posíláte e-mailů, platíte za počet kontaktů v databázi. V případech, kdy máte velmi aktivní automatický e-mailing a posíláte 100.000 mailů měsíčně, to může být zase výhodnější varianta oproti Sendinblue, kde platíte za odeslané e-maily.

Záleží, v jaké fázi se nacházíte a kolik máte v databázi kontaktů versus odesílaných e-mailů.
Chce to vzít kalkulačku a spočítat si, co je pro vás z dlouhodobého hlediska výhodnější.

Další zmíněnou aplikaci na správu a automatizaci e-mailů je Mailchimp. Ten jsem používal velmi málo na to, abych dával nějaké hodnocení. Avšak je v angličtině a rozhraním mi přišel takový těžkopádný. Nicméně ve webařské brandži je i Mailchimp velmi rozšířen a oblíben. Stojí tedy za to jej prozkoumat a vyzkoušet. https://mailchimp.com/

Zmíněné webové aplikace běží na Wordpressu. Propojit je např. s Miowebem je hračka.

Jak na platby, fakturace a automatizaci provedení akce po spárování platby?
Jak umožnit zákazníkům platbu kartou
?

Také tohle doporučuji automatizovat. Jak to asi v praxi vypadá: Někdo u vás nakoupí e-book. Vystaví se zálohovka a pošle kupujícímu na e-mail. Přijde vám platba na účet. Banka na základě spárování platby zadá pokyn aplikaci pro platby, aby vystavila konečnou fakturu. Aplikace pro platby pak zadá pokyn aplikaci pro automatizaci e-mailů, ať odešle e-mail s odkazem pro stažení zaplaceného e-booku. Takhle nějak to funguje…

V aplikaci pro platby si zároveň vyrobíte plně funkční prodejní formulář, kde nakupující zadá své údaje a zvolí si, co nakupuje…

Aplikace FAPI.
Tady se přiznám, že FAPI je jediná aplikace, kterou pro tuto záležitost znám a používám. Ale není důvod pátrat po něčem jiném. Ve FAPI si snadno vytvoříte formulář pro dokončení prodeje. Tedy ten formulář, kde vám zákazník vyplní své údaje, vybere si produkty, které chce nakoupit a následně způsob platby. FAPI samo vystavuje zálohové faktury při platbě převodem na účet, také ostré faktury po připsání platby a storno faktury, když zákazník z nějakého důvodu od obchodu odstoupí. Vše vám aplikace čísluje, páruje a spravuje sama.

Aplikace FAPI plně spolupracuje s aplikací na správu emailů. Například FAPI nařídíte, že po zaplacení vám v e-maliové aplikaci zákazník spadne do vytvořeného seznamu. Např. do seznamu „členská sekce zaplaceni“. A pak jen nastavíte, že poté, co se tak stane, zákazníkovi automaticky přijdou údaje do členské sekce a bude do ní mít přístup.

Nebo – vytvoříte v emailové aplikaci list s názvem „čekáme na platbu“, kam spadnou zákazníci, kteří si objednají přes FAPI formulář produkt s možností platby na fakturu. A vy si pak podle tohoto seznamu můžete přehledně hlídat, aby Vám zákazníci zaplatili. Případně všem z tohoto listu hromadně na dvě kliknutí zašlete opakovanou žádost o úhradu.

Platba online kartou. 

FAPI nákupní formulář umožňuje platbu zrychleným převodem, klasickým převodem nebo třeba na dobírku. Pokud chcete jít s dobou a dát zákazníkům možnost platby placení kartou v online platební bráně, pak je potřeba si ještě zřídit účet na této bráně. Nejprofláknutější je patrně GoPay.

Tohle jsem zkoušel, ale poté, co mi za tři dny nebyla schopna opovědět podpora na můj dotaz, zkusil jsem ThePay a můžu jej vřele doporučit. Česká podpora i české rozhraní. Zatím mi se vším poradili a komunikují normálně v e-mailu jako byste si psali se známým.

Pošlete jim vyfocené dva doklady a výpis z bankovního účtu, kam chcete posílat platby. Tedy vše pro ověření, že skutečně existujete a máte hotovo…

Co se týče poplatků, je to tam velmi podobné jako u GoPay. Jakmile se zaregistrujete, vygeneruje se vám „Thepay ID“, které pak jen naimplementujete ve svém nastavení do FAPI prodejního formuláře. A šup, nyní máte aktivovanou možnost platby kartou… ThePay brána umí i EUR platby.

3. Jak přemýšlet při tvorbě a na co si dát pozor:

  1. Určitě dbejte na to, aby váš web byl tzv. responzivní také na mobilních přístrojích. Většina uživatelů uvidí váš web na mobilu či tabletu (Mioweb je na to super).
  2. Nenahrávejte příliš velké fotky a grafiky. Čím větší soubory obsahuje váš web, tím déle se načítá a návštěvníka to může odradit. Velikost kolem 500 kB je OK. Maximálně do 1 MB.
  3. Nebuďte škrti – kupte si hned CZ doménu, případně COM nebo SK, pokud děláte slovenský web… Stojí to pár korun.
  4. Nevkládejte automaticky vyskakující pop-upy. Vyhledávače to nemají rády. A také si vašeho pop-upu nemusí lidé všimnout, pokud mají zapnutý Adblock.
  5. Už při prvních zárodcích vašeho webu myslete na umístění obchodních podmínek, ochranu osobních údajů a bezpečnostní opatření pro návštěvníky webu. Chráníte tím i sebe!
  6. Postarejte se o to, aby váš web běžel na HTTPS. Nikdy ne na nezabezpečeném HTTP!! Zde se dozvíte co to vlastně je a proč…

Při tvorbě webu – ať už jej budete skládat v jakékoli jednoduché  webové aplikaci, určitě budou potřeba nějaké grafické úpravy fotek a obrázků. Naučte se ovládat aspoň jeden výkonný grafický editor. Minimálně umět odstranit pozadí, tedy dokonale ořezat třeba postavu nebo nějaký předmět z fotky, se Vám bude hodit…

Hodně zdaru!

Alexandr

 

Komentáře